Van traditionele kunstvakopleiding naar vernieuwende topleiding
Klantvraag
De ArtEZ Dansacademie vraagt drieS om de procesbegeleiding en kwaliteitszorg te begeleiden voor een onderwijsvernieuwing van het dansonderwijs.
Aanpak
Na enkele visie- en ontwerpsessies met het kernteam van de opleiding is in 2008/9 het eerste jaar begonnen met een volledig vernieuwd curriculum. In 2009/2010 is in alle studiejaren een herzien, nieuw curriculum van start gegaan.
Belangrijke ontwikkelingen: periodisering, ruimte voor individuele artistieke ontwikkeling, sterke verankering van onderzoek, een programma dat voortdurend prikkelt, alerte studenten, met minder techniektraining betere dansers opleiden, loslaten van tradities in het dansonderwijs.
Resultaat
Direct in het eerste vernieuwingsjaar al een sterke reductie van onnodige uitval dankzij de invoering van periodisering in het dansonderwijs.
In 2012 is de eerste lichting van het nieuwe curriculum afgestudeerd, én is de opleiding geaccrediteerd. Zowel op de criteria uitstroomprofiel als onderwijsprogramma scoort ArtEZ Dansacademie excellent. De ArtEZ Dansacademie staat intussen internationaal op de kaart.
drieSer
Opdrachtgevers
- Ontwikkelen van kwalificatiedossiers en keuzedelen
- Assessment MBO-docent
- Een instrument voor effectmeting leeractiviteiten
- Introductie multichannel strategie retailorganisatie
- Opleiding in zijn kracht door community of practice
- Professionaliseren van de bedrijfsopleidingen
- Ontwikkelingspespectief door organisatietransformatie
- Weet wat werkt, met Process Communication
- Implementatie zelfsturing
- Maatwerk teamworkshop om inefficiënte patronen zichtbaar te maken en kwaliteiten meer te benutten
- Projectmatig werken in het basisonderwijs
- Nieuw onderwijs ontwikkelen, hoe doe je dat?
- Realiseren toekomstbestendige organisatie
- Ontwikkelen visie op leren & ontwikkelen en inrichten trainingsorganisatie
- Bouwen aan een opleidingsstructuur voor Register-Taxateurs