Van traditionele kunstvakopleiding naar vernieuwende topleiding

Klantvraag

De ArtEZ Dansacademie vraagt drieS om de procesbegeleiding en kwaliteitszorg te begeleiden voor een onderwijsvernieuwing van het dansonderwijs.

Aanpak

Na enkele visie- en ontwerpsessies met het kernteam van de opleiding is in 2008/9 het eerste jaar begonnen met een volledig vernieuwd curriculum. In 2009/2010 is in alle studiejaren een herzien, nieuw curriculum van start gegaan.

Belangrijke ontwikkelingen: periodisering, ruimte voor individuele artistieke ontwikkeling, sterke verankering van onderzoek, een programma dat voortdurend prikkelt, alerte studenten, met minder techniektraining betere dansers opleiden, loslaten van tradities in het dansonderwijs.

Resultaat

Direct in het eerste vernieuwingsjaar al een sterke reductie van onnodige uitval dankzij de invoering van periodisering in het dansonderwijs.

In 2012 is de eerste lichting van het nieuwe curriculum afgestudeerd, én is de opleiding geaccrediteerd. Zowel op de criteria uitstroomprofiel als onderwijsprogramma scoort ArtEZ Dansacademie excellent. De ArtEZ Dansacademie staat intussen internationaal op de kaart.

drieSer

David Berg