Regelmatig komen er aanbiedingen langs in mijn inbox voor workshops, cursussen en bijeenkomsten, waarin wordt beloofd dat je er weg gaat met kennis en kunde van de laatste tricks en tips om social media tot een succes te maken.

Cover of Guide to Social Media for Organizations, by Colin McKayEn zo vaak het in die bijeenkomsten gaat over de techniek, de tools en de gadgets, zo zeldzaam zijn de social media experts die weten én verkondigen én leven dat het niet om het de techniek gaat, maar om wat je ermee doet. Het is niet voor niets social media.

Een leesbaar gidsje met een knipoog dat dit heel mooi illustreert vind je hier: The secret underground guide to social media for organizations (PDF) van Colin McKay.

Doorbreek het “ja maar” paradigma

Social media?

“Ja maar”: dan moet dat wel ondersteund worden door het management. En iedereen gaat achterover zitten wachten.

“Ja en”: Zijn er niches in je organisatie waar gewoon wordt gehandeld. Waar je ziet dat de mensen met ideeën in actie komen en laten zien dat het werkt. In de tijd dat ik bij de HAN een opdracht deed zie ik veel van die mensen, die gewoon doen, die de HAN blog, yammer, twitter of andere mogelijkheden inzetten.

In de secret underground guide gaat het over activisme. Experimenteer, daag uit, verbaas je publiek (studenten, collega’s, je baas), met succesvolle voorbeelden van hoe je sociale media inzet.

Richt je op kansen, niet op blokkades. Denk guerrilla: informeel ronselen, slim recruteren. Die collega of student die alles weet van de techniek. Een ander met goede ideeën. Verleid en maak medeplichtig. Het gaat tenslotte omsocial media! Wie dat bijvoeglijk naamwoord niet echt leest, die gaat de plank volledig misslaan.

The bottom line: if you want it to work, work at it. Be social.

Drempels weg

En het mooie is, er is zoveel online ondersteuning te vinden! Het lijkt wel of social media het beste in mensen losmaakt: je zult merken dat de bewoners van deze wereld over het algemeen heel behulpzame en toeschietelijke types zijn. En in het kader van drempels weg: het enige verschil tussen studenten en medewerkers is dat de eerste wordt betaald, en de ander moet betalen, om te leren en zich te ontwikkelen.

Social media: doe mee, geef commentaar, vul aan.

Zoek naar waar je medeplichtigen zitten, ook in de ‘hogere regionen’. Check LinkedIn om te zien wie er in jouw cirkels allemaal een profiel heeft, en breid je netwerk uit. Eén van de mooie dingen van sociaal vaardig zijn is dat je hiërarchie minder belangrijk wordt in je interactie. Reik uit, stretch, neem risico.

Begin op kleine schaal. Het hoeft niet meteen de hele wereld te veranderen.

Werk met elkaar om mooie toepassingen te vinden van social media. Geen betere leerschool dan met elkaar in de modder te gaan staan.

Technische tips

En het mooie is dat het gidsje je ook met wat technische tips, bijna tussen de regels door, op weg wordt geholpen. Bijvoorbeeld die link naar www.portableapps.com. Zeer bruikbaar in een omgeving waar je geen apps op je computer mag installeren. Laagdrempelig: RSS, iGoogle, Twitter, …

En nu we het toch over techniek hebben: de relatie met IT-support is een belangrijke. Om daar de ins en outs van te weten, is het toch handig om dit gidsje eens door te bladeren tijdens je volgende lunchpauze.

How to Win Friends and Influence People

En om met een quote van Dale Carnegie uit het boekje te eindigen:

“You can make more friends in two months by becoming interested in other people than you can in two years by trying to get other people interested in you.”

Dit artikel is een bewerkte versie van David’s blog op het ICT Onderwijs en Onderzoek blog van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen