Gisteren was ik bij een workshop van Ria van Dinteren over breinleren. Het thema van de middag was: “Hoe krijg je ze aan het leren?”. Ik herken die vraag wel vanuit de praktijk. Immers als onderwijskundige willen we graag mensen aan het leren krijgen. Maar hoe doe je dat nu precies?
Mensen willen vaak wel leren maar niet op een belerende toon de kennis of vaardigheden aangereikt krijgen. En mensen willen best veranderen, maar willen niet veranderd worden door anderen. Als onderwijskundige kun je dus de meest fantastische leerinterventies ontwikkelen, maar de sleutel tot leren ligt bij de mensen/deelnemers zelf! 

In de workshop heeft Ria ons als deelnemers lekker aan het werk gezet en ons verleid tot leren. Hoe is dat gelukt? Door onder andere de volgende dingen:

– deelnemers zich goed laten voelen (neurotransmitters), geef deelnemers veel complimenten en breng speelsheid, humor in dat bevordert de prestatie

– veel herhaling van informatie en benutting van diverse zintuigen, daardoor wordt informatie beter onthouden

– goed voorbeeldgedrag (spiegelneuronen) doet goed volgen (niet alleen woorden maar vooral daden)

– focus op groei, een trainer die gelooft in een ‘growth’ mindset draagt dit over op de deelnemers

 Tot slot gaf Ria ons als deelnemers de opdracht om na 1 dag, 1 week, 1 maand en 1 kwartaal te herhalen wat je geleerd hebt. Bij deze een heel korte samenvatting van mijn leerpunten.